In tegenstelling tot Air France-KLM en Lufthansa is British Airways (BA) niet
geïnteresseerd in een aandeel Alitalia. Wel aast het bedrijf op een
samenwerking. In de Duitse media vertelde de algemeen directeur van BA
vorige week, dat coöperatie met Alitalia pas zin heeft wanneer de overname
van het plan voor het geplaagde bedrijf door het consortium CAI, bestaande
uit Italiaanse investeerders, succesvol blijkt.
AF-KLM is ook regelmatig in verband gebracht met een mogelijk belang in
Alitalia. De meest aannemelijke reden is een grote hub in Rome, zodat een
deel van de vluchten van Milaan naar Rome verhuisd kan worden.
Tot zover hebben de vakbonden en zelfs de Italiaanse premier Berlusconi hun
voorkeur uitgesproken voor Lufthansa. Die aast naar verluidt op een
minderheidsbelang van 20 procent. De voorkeur voor Lufthansa is gebaseerd op
het feit dat de Duitse luchtvaartmaatschappij net als Alitalia, doorgaans
niet met grote hubs werkt.
Wat een samenwerking met of een belang in Alitalia zo aantrekkelijk
maakt, is de lucratieve markt in Noord-Italië en de waarde van Alitalia’s
slots op grote Europese luchthavens. Sinds het Open Skies-akkoord is de
waarde van verschillende grote hubs in Europa flink gestegen. Zo heeft
Alitalia tien paar slots op Londen Heathrow die geschat worden op een waarde
van 300 miljoen euro.
Alitalia moest vanwege een bezuinigingsplan recent routes schrappen. Daarop
hebben Easyjet en Lufthansa vorige maand routes aangevraagd die niet meer
door de Italiaanse concurrent gevlogen werden.
De voorzitter van de Italiaanse burgerluchtvaartautoriteit Vito Riggio, liet
vorige maand weten dat Easyjet zijn pijlen had gericht op twintig
binnenlandse vluchten vanaf Rome. Lufthansa was bescheidener en liet weten
geïnteresseerd te zijn in acht routes vanaf Milaan.
Dankzij de bemoeienis van het Italiaanse consortium CAI, lijken in
ieder geval onderdelen van Alitalia gered te worden. CAI-topman Piaggio
topman Roberto Colaninno, wil de winstgevende divisies van Alitalia fuseren
met rivaal Air One. Ter aanvulling zoekt het bedrijf nog een buitenlandse
partner voor een minderheidsbelang.
De overname van CAI werd eind september door de vakbonden goedgekeurd. Volgens
de afspraken neemt CAI het huidige staatsbelang van 49,9 procent over. Pas
daarna brengt het de winstmakende onderdelen onder bij Air One, waarop
vervolgens een nieuwe luchtvaartmaatschappij ontstaat. De verliesmakende
onderdelen van Alitalia worden afgeschreven en Alitalia Cargo wordt
verkocht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl